فلش کارت ها یکی از منابع ساده و فراگیر آموزشی می باشند. من می خواهم دلایلی را اعلام کنم چرا استفاده از فلش کارت ها مهم می باشند و همچنین فعالیتهایی را معرفی کنم که در کلاس کودکان و نوجوانان و حتی سطوح پایه بزرگسالان می تواند جنبه تفریحی همراه با بازدهی آموزشی مناسب داشته باشد.

چرا فلش کارت؟
هاوارد گاردنر در تئوری خود بیان می کند که معلم ها در کلاس خود با شاگردان گوناگونی سرو کار دارند. تحقیقات گاردنر نشان می دهد معلم ها می بایست در زمان تدریس، هدف درسی را به تمام فراگیران منتقل کنند و جهت تحقق این امر، بسیار مهم می باشد که توجه به بخش دیداری زبان آموزان را جدی بگیریم و روی آن کار کنیم. فلش کارت ها با رنگها و طرح های مختلف می توانند بر حس دیداری زبان آموزان تاثیر موثری بگذارند.

برای بچه هایی که در سن خواندن هستند، از فلش کارت ها می توان برای شناخت کلمات استفاده کرد. اینها کارت های ساده ای هستند که شکل نوشتاری کلمات را نمایش می دهند. کارت های نوشتاری می بایست بعد از کارت های تصویری استفاده شوند.
فلش کارت ها از منابع مفیدی می باشند که در هر مرحله از کلاس می توان از آنها استفاده نمود. آنها ابزار بسیار مناسبی برای نمایش و تمرین کلمات به زبان آموزانی که در مرحله یادگیری کلمات جدید هستند، می باشند. می توان از زبان آموزان درخواست کرد که در گروه های کوچک از فلش کارت ها استفاده کنند و یا اینکه برای خود فلش کارت های کوچکی بسازند و در خانه با آنها بازی کنند.

flash card2

از کجا فلش کارت ها را تهیه کنیم؟

الف) آنها را خریداری کنید. بعضی از کتابهای آموزشی، فلش کارتهایی را به عنوان مکمل آموزشی ارائه می کنند.
ب) خودتان آنها را درست کنید. اگر شما به فلش کارتهای حرفه ای دسترسی ندارید، اصلا نگران نباشید. زیرا ساخت آنها بسیار آسان است و با مقدار کمی سلیقه می توانید فلش کارت های خودتان را بسازید. می توانید از تصاویر مجله ها، نقاشی تصاویر ساده و یا تصاویر اینترنتی استفاده کنید. نکته مهم این است که همه فلش کارت ها در یک اندازه باشند و اگر بتوانید آنها را لمینت کنید برای حد اقل یکسال آنها قابل استفاده خواهند بود. از مزایای فلش کارته های خود ساخته این است که شما می توانید با توجه به نیاز خود آنها را بسازید و همچنین ساخت آنها معمولا ارزان تر و مقرون به صرفه می باشد. مثلا اگر می خواهید حروف ربط را در فلش کارتها بکار ببرید و تدریس کنید، می توانید از متن های کتابهای داستان و همچنین داستانهای طبقه بندی شده استفاده کنید.
ج) دانش آموزان آنها را بسازند. بعد از آنکه کلمات جدید را تدریس کردید، می توانید از وسایل کمک آموزشی یا کتاب درسی استفاده نمایید و از دانش آموزان بخواهید تا هرکدام مسئول ساخت یک سری از فلش کارتها شوند و به این صورت، کلاس دارای تعداد زیادی فلش کارت رنگارنگ می شود. فعالیتهایی که می توان با فلش کارت انجام داد
فعالیتهایی که بوسیله فلش کارت می توان انجام داد را در چهار گروه طبقه بندی کرده ام:

الف) فعالیتهای مربوط به حافظه
ب) فعالیت های مته ای
ج) فعالیتهای مربوط به تشخیص دادن
د) فعالیتهای دستوری

الف) فعالیتهای مربوط به حافظه
تست حافظه:
فلش کارتهای انتخاب شده ای را به صورت دایره ای بچینید.
زبان آموزان یک دقیقه وقت دارند تا آنها را حفظ کنند.
زبان آموزان به صورت گروهی، دو دقیقه وقت دارند تا نام هر تعداد از کلمات یا تصاویری را که بر روی فلش کارتها دیده اند بنویسند.

ب) فعالیت های مته ای
فلش کارت های نامرئی:
تعداد 9 فلش کارت را روی تخته وایت برد بچسبانید و دور هرکدام از آنها دایره بکشید.
از یک خودکار یا نشانه گر استفاده کنید و به صورت مته ای روی فلش کارتها بزنید و اسم آنها را بگویید و تکرار کنند.
بتدریج فلش کارت ها را بردارید ولی بر روی جای خالی فلش کارتها اشاره کنید.
زمانی که اولین فلش کارت را برداشتید و به جای خالی آن اشاره کردید، با حرکت سر زبان آموزان را تشویق کنید تا نام فلش کارتی که برداشته شده است را بگویند.
زبان آموزان می بایست نام فلش کارت را بخاطر بیاورند و بعد از آن نام دیگر فلش کارت هایی را که باقی مانده است بگویند. خواهید دید وقتی که نام کلمات و تصاویر را بخاطر می آورند چقدر شگفت زده می شوند.
باتوجه به رده سنی گروه هایی که زبان آموزان در آن قرار دارند، از بچه ها بخواهید تا بیایند و جای صحیح فلش کارت ها را به بگویند و آن را مجدد در جای خود قرار دهند یا نام آن را در دایره بنویسند.
این فعالیت جهت تقویت حافظه دیداری بچه ها بسیار موثر می باشد و تصاویر را در ذهن آنها حک می کند.

ج) فعالیتهای مربوط به تشخیص دادن
آشکار کردن کلمه :
فلش کارت یا کارتهای کلمه را با یک کارت دیگر بپوشانید و آرام آرام آن را نمایان کنید.
زبان آموزان حدس می زنند که آن کلمه یا تصویر چیست.
زمانی که تمام کارت نمایان شد، با لهجه و آهنگ صدای خنده دارد نام آن را بگوید. سعی کنید گاهی با صدای بلند، گاهی نجوا کنید و گاهی داد بزنید. بچه ها صدای شما را به صورت خودکار تقلید و تکرار می کنند.
کارت ها را ورق بزنید و از بچه ها بخواهید تنها یک نگاه اجمالی به آن داشته باشند و سریع نام کلمه را حدس بزنند.

د) فعالیتهای پاسخ فیزیکی (TPR)
اشاره کردن سمت فلش کارت ها:
فلش کارت ها را در اطراف کلاس بچسبانید.
نام یکی از آنها را بگویید و بچه ها به سمت آن اشاره کنند.
بچه ها در گروه های مختلف نام فلش کارت ها را بگویند و اعضای گروه به سمت آنها اشاره کنند.
می توانید حتی صدا یا ادای شکل فلش کارت را در بیاورید و بچه ها حدس بزنند و به فلش کارت مربوطه اشاره کنند.

 

نوشته شده توسط محمد میلاد فروردین

مدیر وب سایت آموزش آنلاین و مجازی زبان انگلیسی