مقالات سایت

مطالعه مقالات و مطالب مرتبط به یادگیری زبان در افزایش انگیزه و یافتن راه حل های سریع و آسان را برای شما به ارمغان می آورد.

چه مدت طول می کشد که به یک زبان خارجی مسلط شویم؟

کاربرد قانون 10000 ساعت به عنوان یک مدل تسلط و استادی در یادگیری زبان دوم  
(توسط مترجم بخشهایی از مقاله خلاصه شده است)

مولف و محقق:
 دکتر سارا الین اتون از پژوهشکده زبان دانشگاه کالگری – کانادا 
سال انتشار: 2011

چکیده مقاله:

در این مقاله از مدلی که توسط اریکسون ات آل در سال 2007 جهت استادی در زبان دوم یا زبان خارجی ارائه گردید استفاده شده است. اریکسون ادعا می کند که برای تبدیل شدن به یک متخصص در زبان خارجی، نیاز به 10000 ساعت تمرین می باشد.

مقدمه:

واقعا چه مدت طول می کشد تا یک زبان دیگر را یاد بگیرم؟ این سوالی است که توسط اغلب فراگیران زبان پرسیده می شود. آنها می خواهند بدانند چه مدت طول می کشد تا به درجه استادی در زبانی که مشغول یادگیری آن هستند برسند؟ جواب کوتاه این است: بستگی دارد به ... .
بیشتر استادها به شاگردان خود می گویند هر چه را به مغز بدهی همان را خروجی خواهی گرفت. شرکتهایی که محصولات و نرم افزارهای آموزش زبان می فروشند ادعا می کنند که روش های آموزشی آنها در یک دوره مشخص، یادگیری شما را تضمین می کند. متخصصان زبان با این ادعا ها موافق نیستند و اینکه با گذراندن یک دوره خاص شما به درجه استادی در زبان می رسید را رد می کنند.
واقعیت این است که یادگیری زبان یک فرایند پیچیده است که شامل ارتباط برقرار کردن، گرامر، ساختار، درک مطلب و تولید محتویات زبانی طی خواندن، نوشتن، گوش دادن و حرف زدن می باشد. مواردی که به آنها اشاره شد نمونه های ساده از زوایای یادگیری زبان می باشند.
از نظر اریکسون بسیاری از مردم در باره اینکه یادگیری یک زبان خارجی برای رسیدن به درجه استادی به چه میزان زمان نیاز دارد دچار ساده انگاری هستند و تاکید می کند که رسیدن به درجه استادی به حد اقل 10000 ساعت آموزش نیاز دارد.
زمانی که مردم این سخن را می شنود سر خود را تکان می دهند. هیچ کس نمی خواهد باور کند تا این حد می بایست جهت رسیدن به درجه استادی در زبان تلاش کند.
در سال 2007 دانشمندی به نام جان آرکیباد به همراه یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه کالگری، پرسشهایی را مورد مطالعه قرار دادند که مستقیم به یادگیری زبان دوم بر می گشت. آنها متوجه شدند دانش آموزانی که درسهای دیگر خود را بوسیله زبان خارجی یاد می گیرند با سرعت بیشتری به مهارت های زبانی دست پیدا می کنند. این روش به نام ((آموزش محتوا محور)) یا CBLT  نامیده می شود که به آموزش درسهایی چون ریاضی، جغرافی و ... با زبان خارجی می پردازد.
سن فراگیران زبان
مطالعات جان آرکیباد (1999) نشان داده است که اگر یادگیری زبان دوم از سن 5 سالگی شروع شود نتایج متفاوتی را نسبت به افرادی که از سن 15 یا 25 ساگی یادگیری زبان را شروع می کنند خواهند داشت.

محیط

به عنوان مثال اگر شما ایتالیایی باشید و در انگلستان زندگی کنید و قصد یادگیری زبان انگلیسی داشته باشید، یادگیری شما به دلیل ارتباطات محیطی که دارید در بالاترین سطح خود خواهد بود.
برعکس این مطلب هم صادق است. اگر شما در یک کشور انگلیسی زبان زندگی کنید و قصد داشته باشید ایتالیایی یاد بگیرید چون در محیط نیستید یاد گیری شما در حداقل خواهد بود.
شما هر چه بیشتر خود را در معرض زبان قرار دهید یادگیری شما افزایش می یابد.

یادگیری زبان در مدسه

 

تحقیقاتی که توسط دانشگاه کالگری انجام شده است نشان می دهد که :
یادگیری زبان دوم در مدارس به مدت 95 ساعت در سال به مدت 6 سال، نمی تواند منجر به دستیابی مهارت کافی در استفاده از زبان دوم شود. انتظارات ما می بایست در این مورد واقع بینانه باشد. (آرکیباد- 2007)
اگر به یک دانش آموز در سال 96 ساعت آموزش زبان داده شود و این امر به مدت 6 سال ادامه داشته باشد در مجموع 576 ساعت آموزش زبانی دیده است که اختلاف بسیار زبادی تا 10000 ساعت آموزش دارد.

سناریو های چهارگانه استادی در زبان از دیدگاه اریکسون (2007)

سناریو 1 کلاسهای زبان خارجی مدارس 96 ساعت آموزش در سال با این شیوه به 104 سال زمان برای استادی در زبان نیاز دارید.
سناریو 2 کلاسهای بزرگسالان دانشگاه 24 ساعت آموزش در سال اگر شما در سال 2 واحد زبان را بگذرانید به 208 سال زمان برای استادی در زبان نیاز دارید.
سناریو 3 خود خوان روزانه یک ساعت مطالعه (365 ساعت در سال) حدودا 27 سال زمان برای استادی در زبان نیاز دارید.
سناریو 4 ایجاد شرایط محیطی کامل با احتساب 8 ساعت خواب روزانه اگر 16 ساعت در روز در معرض زبان دوم قرار گیرید مجموعا 5840 ساعت آموزش می بینید. حدود 2 سال زمان برای استادی در زبان نیاز دارید.

 

 

برخی معتقدند قرار گرفتن در محیط، بهترین روش یاد گیری زبان است و برخی می گویند چیزی به عنوان بهترین وجود ندارد. این بحث درباره متدهای یادگیری نیست بلکه درباره تعداد ساعاتی است که به یادگیری اختصاص داده می شود. یادگیری می تواند به صورت رسمی و غیر رسمی باشد. یادگیری زبان همیشه در کلاس درس اتفاق نمی افتد و معلمان آموزش دیده سعی می کنند به زبان آموزان آموزش دهند که چطور از فرصتها جهت یادگیری استفاده نمایند.
کلام آخر این است که یادگیری زبان خارجی نیازمند زمان و سختکوشی می باشد.

بجای آنکه بپرسید چه مدت طول می کشد تا من در یک زبان دیگر به مهارت کامل برسم؟ شاید بهتر باشد این پرسش را مطرح کنیم:
چطور می توانم به 10000 ساعت آموزشم برسم و در زبان استاد شوم؟

محمد میلاد فروردین

مدیر وب سایت آموزش مجازی زبان انگلیسی

learnlanguageonline.ir

 

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما
متنی که در تصویر ذیل مشاهده می‌کنید را وارد نمایید

مطالب مرتبط

شروع به کار سامانه جدید

سایت جدید آموزش مجازی زبان انگلیسی از ابتدای سال ۱

ترم بهار دوره های آموزش مجازی زبان انگلی

ثبت نام آنلاین ترم بهار دوره های مجازی آموزش زبان

ده نکته در یادگیری آنلاین زبان انگلیسی

ده نکته در یادگیری آنلاین زبان انگلیسی مقاله ای ک

آموزشگاه مجازی زبان انگلیسی با ارائه خدمات آنلاین، مجری برگزاری دوره های تربیت مربی زبان انگلیسی و مکالمه در رده های سنی جوانان می باشد.

آدرس:فارس - استهبان - بلوار قائم - ساختمان روبروی بانک مسکن - طبقه دوم | کدپستی:7451955657

تلفن ثابت:  07153233001
همراه:       09171308145